Rozpoczęcie działalności gospodarczej krok po kroku.

Zamierzasz rozpocząć swoją przygodę w świecie biznesu i zdecydowałeś się prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą? Już tylko kilka kroków dzieli Cię od wstąpienia na drogę przedsiębiorcy.

Po pierwsze, jeżeli znalazłeś się właśnie na tym etapie swego życia, zapewne wiesz na czym polegać będzie twoja działalność. W tym miejscu należy ustalić kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) odpowiadające zakresowi działalności twojej przyszłej firmy. W obecnym stanie prawnym ustawodawca nakłada na przedsiębiorcę obowiązek określenia działalności przeważającej oraz do 10 pozycji pomocniczych. W celu ustalenia kodów związanych z twoją przyszłą działalnością skorzystaj z wyszukiwarki kodów PKD którą znajdziesz TUTAJ. Tak ustalone kody posłużą Ci do rejestracji firmy, którą omówimy w dalszej części opracowania.

Ważnym etapem, jeżeli wynika to ze specyfiki zakresu prowadzonej działalności, jest uzyskanie stosownych pozwoleń i koncesji. Po ustaleniu kodów PKD koniecznie należy sprawdzić, czy nasza przyszła działalność nie jest działalnością reglamentowaną z czym związany jest obowiązek uprzedniego uzyskania wskazanych wyżej pozwoleń lub koncesji. W celu sprawdzenia czy nasza działalność będzie działalnością reglamentowaną należy odwiedzić stronę ministerstwa gospodarki na którą możesz wejść klikając TUTAJ.

Po drugie, musisz rozważyć kwestię formy opodatkowania swojej firmy. Przy rejestracji działalności gospodarczej można wybrać jedną z czterech form opodatkowania – opodatkowanie na zasadach ogólnych (księga przychodów i rozchodów), podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany lub kartę podatkową. Możliwym jest również prowadzenie pełnej księgowości. Określasz również formę wpłaty zaliczki (miesięczna lub kwartalna). W związku z powyższym koniecznym jest podjęcie wyboru dotyczącego prowadzenia rachunkowości. Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z usług biura rachunkowego, koniecznym będzie wskazanie danych biura we wniosku o wpis do CEIDG, ponieważ właśnie tam będą przechowywane księgi. Popularnym obecnie sposobem jest korzystanie z księgowości on-line, jako rozwiązanie korzystne finansowo szczególnie dla mikro i małych przedsiębiorców. Należy pamiętać, że w wypadku tej formy prowadzenia księgowości nie trzeba wskazywać adresu miejsca przechowywania ksiąg ponieważ jest nim adres siedziby przedsiębiorcy.

Koszty rachunkowości naprawdę nie są wysokie a prowadzenie jej samodzielnie obciąża młodego przedsiębiorcę znacznie. Z drugiej strony jeśli działalność nie będzie generowała wielu dokumentów spokojnie można ten temat ogarnąć samodzielnie. Wiem coś o tym bo kiedyś prowadziłem księgowość samodzielnie. Można to robić papierowo ale znacznie wygodniej zaopatrzyć się w oprogramowanie, które można nabyć już za ok 50 zł. Teraz już sobie tego nie wyobrażam ale Kancelaria się rozrosła są dwie lokalizacje, pracownicy zleceniobiorcy a to już wymaga poświęcenia czasu, który lepiej spożytkować na główny przedmiot działalności.

Wreszcie bardzo istotny krok – rejestracja działalności – ta następuje poprzez złożenie wypełnionego formularza CEIDG-1, który stanowi jednocześnie zgłoszenie identyfikacyjne celem nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) oraz wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), jak również zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jako płatnika składek.
W celu dokonania rejestracji należy udać się na stronę  CEIDG i utworzyć konto przedsiębiorcy. Będziemy mieli do wyboru następujące możliwości rejestracji przedsiębiorcy, z czego pierwsza i druga odbywa się w całości za pośrednictwem internetu:

  1. z użyciem Certyfikatu Kwalifikowanego (należy wyposażyć się w oprogramowanie dla bezpiecznego podpisu elektronicznego, którym opatrzymy wniosek i złożymy on-line),
  2. z użyciem Profilu Zaufanego ePUAP (profil zaufany można uzyskać nieodpłatnie poprzez rejestrację na stronie www.epuap.gov.pl, po wypełnieniu formularza należy udać się do urzędu gminy w celu potwierdzenia tożsamości, następnie używamy danych logowania do ePUAP w celu rejestracji),
  3. anonimowe przygotowanie wniosku (złożenie wniosku w trybie anonimowym wymaga wizyty w Urzędzie Gminy w ciągu 7 dni od daty wypełnienia wniosku w celu potwierdzenia tożsamości. Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG po kodzie wniosku, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisał wniosek w Urzędzie Gminy),
  4. możliwym jest również pobranie (bez logowania się na stronie CEIDG) i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny,
  5. ostatnim, najmniej dogodnym, sposobem jest przesłanie wypełnionego wniosku listem poleconym do Urzędu Gminy. Podpis musi zostać notarialnie poświadczony.

Po czwarte, ustawodawca nakłada na przedsiębiorcę obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. W tym celu należy złożyć w ZUSie wypełniony formularz ZUS ZUA albo ZUS ZZA (wariant dla przedsiębiorcy, u którego występuje zbieg tytułów ubezpieczenia np. zatrudnienie na pełen etat). Do ZUSu musisz zgłosić się w terminie 7 dni od daty zarejestrowania wniosku (podpisania wniosku osobiście w gminie albo daty podpisania elektronicznego).

Po piąte, warto zlecić wykonanie pieczęci firmowej. Co prawda, nie istnieje obowiązek jej posiadania, jednak może ona usprawnić prowadzenie działalności. Obligatoryjnie należy wyposażyć swoją firmę w konto bankowe. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest założenie konta dedykowanego dla określonej działalności. Pozwoli to uniknąć chaosu związanego z ilością transakcji, który może nieco utrudnić funkcjonowanie, jeżeli przedsiębiorca zdecydowałby się na korzystanie z osobistego konta bankowego. Warto sprawdzić ofertę kilku banków gdyż opłaty są zróżnicowane i uzależnione np. od ilości przelewów w miesiącu. Można znaleźć ofertę np. za 25 zł miesięcznie ale każdy przelew kosztuje dodatkowo powiedzmy 1 zł a z drugiej strony są rachunki np za 30 zł miesięcznie ale z kolei opłata obejmuje np. 10 przelewów.

W przypadku większej skali działalności rozsądnym krokiem może być nawiązanie stałej współpracy z kancelarią radcy prawnego lub adwokata w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi prawnej. Wbrew obiegowej opinii obsługa taka wcale nie musi być kosztowna. Możliwe są też pakiety pomocy on-line, które z uwagi na pomoc zdalną znacznie ograniczają koszty.  Niektóre instytucje wspierające przedsiębiorczość oferują różne pakiety startowe tzw. „Startupy”, które zawierają w cenie wraz z ofertą najmu lokalu np. wsparcie rachunkowe czy też prawne. O takie wsparcie dla przedsiębiorców warto zapytać w Urzędzie Gminy.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.