Demontaż pojazdów.

Wielu osobom proste wydaje się zarobkowanie na tzw. „szrotach” fachowo nazywanych stacjami demontażu pojazdów.

Tym wpisem chciałbym jedynie wskazać, że temat nie jest wcale taki prosty. Nie wystarczy zarejestrować działalności aby rozpocząć przyjmowanie samochodów do rozbiórki.  Podstawową zasadą obowiązującą podmiot prowadzący taki biznes jest bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji i powstających z nich odpadów.

Co się pod tym kryje ?  Z pewnością wiele formalności, które należy dopełnić.

Poniżej dla zobrazowania tej działalności przedstawiam podstawowe obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu:

  1. wpis do rejestru, o którym mowa w ustawie o odpadach,
  2. obowiązek  przekazania zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, który spełnia stosowne wymagania,
  3. obowiązek  przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym, 
  4. przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji można pobrać opłatę od właściciela pojazdu ale nie zawsze.
  5. w przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji opłata nie może przekraczać określonej przepisami kwoty za 1 kg brakującej masy pojazdu,
  6. przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, który jest kompletny, jest obowiązany do:
    1) unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablic rejestracyjnych;
    2) wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu,
  7. prowadzi ewidencję zaświadczeń o demontażu pojazdu oraz zaświadczeń o przyjęciu niekompletnego pojazdu, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę, 
  8. jest obowiązany osiągać określony poziom odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji ( nie stosuje się do niektórych pojazdów specjalnych) 
  9. jest obowiązany do sporządzenia rocznego sprawozdania zgodnie z ustawą o odpadach. 

Jak widzisz ten biznes trzeba dobrze przemyśleć a przede wszystkim zacząć o znalezienia stosownego miejsca gdzie prowadzenie takiego przedsiębiorstwa będzie prawnie dopuszczalne.

Co do formy prowadzenia działalności nie ma tu żadnych ograniczeń.

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.